Je neemt deel aan een datingsite om in contact te komen met een partner. Velen denken dat internetdaten ‘gewoon even’ het plaatsen van een profiel is. Wij weten uit onze negen jaar lange ervaring, dat dat slechts het begin is en dat zelfs het plaatsen van het profiel vaak al een onderschatte stap is. Daarom in dit blog antwoord op de vraag: Hoe scoor je een date?
Je scoort een date door er bewust naar toe te werken. Je maakt je eigen strategie, natuurlijk afgestemd op het doel dat je hebt. Ieder mens is anders, dus is er geen uniforme aanpak te geven. Je strategie is overigens het meest succesvol als je die stapsgewijs en nauwgezet volgt. We geven een voorzet. Daarbij gaan we uit van een single die graag dé partner voor het leven wil vinden. Je zou dan kunnen kiezen voor de volgende aanpak:
– schrijven van een profieltekst waar de lezer direct door geboeid wordt. Ga daar echt even voor zitten, besteed er aandacht aan. Het is belangrijker dan je denkt. Er blijkt veel meer uit je tekst dan je verwacht. In bijna alle adviesgesprekken blijken deelnemers verrast als ze horen wat de deskundigen eruit kunnen lezen. Dat kunnen de lezers van je profiel -vaak onbewust- ook, dus zend vooral de juiste boodschap uit!
– beslissen of je foto’s bij je profiel zet en zo ja, de juiste foto’s selecteren. Hierbij is het goed om je te realiseren dat in de zoekresultaten ook je foto bepaalt of iemand jouw profiel opent. Het is dus raadzaam om je foto’s zorgvuldig te selecteren en ook met zorg de foto te kiezen die als eerste getoond wordt.
– je zoekprofiel zo succesvol mogelijk instellen. Het zoekprofiel kun je zien als een trechter. Hoe breder je de bovenkant maakt, hoe beter het resultaat dat er aan de onderkant uitkomt. Binnenkort wijden we een heel blog aan het instellen van je zoekprofiel.
– een gedegen selectie van de deelnemers die je aanspreken. In de zoekresultaten zie je scores vermeld staan bij de profielen. Onze ervaring is dat uit de zoekresultaten die 75% of meer scoren meestal al een aantal potentiële deelnemers rolt waaraan je een contactverzoek kunt gaan doen (of waarvan je wellicht al een contactverzoek ontvangt). Door een aantal profielen te markeren krijg je al een beter overzicht.
– een pakkend contactverzoek doen. Een kant-en-klare tekst is niet te geven, zo werkt het namelijk in ieder geval niet. Als je telkens dezelfde tekst gebruikt, blijkt daaruit dat je onvoldoende inspeelt op degene die je probeert te bereiken. Het gaat er dus vooral om dat je de ontvanger weet te verrassen, dat je weet op te vallen tussen de vele contactverzoeken die er binnenkomen. Maak daarom werk van een contactverzoek, besteed er aandacht aan zodat je het gevoel hebt dat hierop echt een positieve reactie komt. Je wilt immers zelf ook het gevoel hebben dat aan een contactverzoek dat je krijgt aandacht is besteed.
Het zal je duidelijk zijn dat er geen algemene strategie is. Voor iedereen is de strategie anders. Gewoon omdat niemand hetzelfde is en daten nu eenmaal iets heel persoonlijks is. Om jouw doel te bereiken is het ook bij daten belangrijk dat je er aandacht aan besteedt, werk van maakt. Focussen op je doel zorgt ervoor dat je doelgericht en resultaatgericht blijft. Als je alles in het werk stelt om er écht een succes van te maken, weten wij uit ervaring dat je uiteindelijk je je doel bereikt.