Het aantal datingsites dat in de afgelopen jaren is gestart, is groot. Waarschijnlijk denkt de buitenwereld dat met een datingsite flink geld valt te verdienen. Degenen die daadwerkelijk een datingsite starten, komen al gauw tot de ontdekking dat dat niet het geval is. Uit het aantal datingsites dat ook weer, meer of minder snel, verdwijnt, blijkt dat het laten draaien van een kwalitatieve datingsite lastiger blijkt dan de initiatiefnemer(s) vooraf dacht(en). Wat komt er dan allemaal bij kijken, vraag je je misschien af? Veel meer dan je denkt.
a) Natuurlijk staat en valt het succes van een datingsite met een aantrekkelijk bestand. Als ingeschrevene die een serieuze relatie aan wil gaan, wil je in het bestand van de datingsite deelnemers aantreffen die ook serieus op zoek zijn. Het aantal deelnemers dat in het bestand staat lijkt dan belangrijk, maar speelt minder een rol dan de samenstelling en kwaliteit van het bestand. Over de beeldvorming die over het aantal deelnemers bestaat, zal ik overigens nog eens een apart blog schrijven.
b) Daarnaast verwacht je ook dat de deelnemers in het bestand voldoen aan jouw zoekcriteria. Dat ze dus in de juiste leeftijdscategorie zitten, het gewenste opleidingsniveau hebben, qua lengte/gewicht/kleur haar/kleur ogen voldoen, dat de interesses in dezelfde richting gaan, etc. Een goede site biedt jou de mogelijkheid zonder in te schrijven vrijelijk rond te kijken in het bestand. Als je eerst (gratis) moet registreren, wordt het bestand dus vervuild; staan er mensen in die zich hebben ingeschreven om rond te kunnen kijken en zijn ze niet allemaal serieus op zoek naar een relatie.
c) Dan speelt de werking van de site een belangrijke rol. Hoe flexibel kun je zoeken? Krijg je alleen zoekresultaten die voldoen aan je zoekprofiel of aan de uitkomst van de toegangstest van de site of kun je geheel in vrijheid zoeken? Vind je makkelijk je weg? Kun je op de site doen waar je voor komt: contact leggen met andere singles, een partner vinden?
d) Hoe bekend is de site, hoeveel aanwas van nieuwe deelnemers is er? Wordt er veel aan reclame gedaan door de betreffende datingsite, waardoor je telkens nieuwe mensen aantreft? Vooral voor nieuwe datingsites is het belangrijk om hun naam te vestigen. Reclame- en marketingactiviteiten (banners, advertenties, radio- en tv-spots, vermeldingen, etc.) kosten veel geld en vragen dus een flinke investering (denk eerder aan enkele tonnen, dan aan tienduizend Euro). Alleen door continu onder de aandacht van de single te komen, vindt er voldoende verversing van het bestand plaats. Het is dan ook een illusie om te denken dat je een datingsite kunt starten zonder er veel geld in te investeren. En je zult dat moeten blijven doen. Of je dat ook terugverdient is de vraag; het is de onzekerheid die elke ondernemer kent.
e) Technisch gezien moet de site blijvend ontwikkeld en onderhouden worden. Je wilt als deelnemer erop kunnen vertrouwen dat de site het doet en dat je gegevens er veilig zijn. Zeker in de beginperiode kost dit technische deel heel veel tijd, maar ook als de site al jaren draait (zoals ik uit ervaring weet) gaan hier echt man-dagen per week in zitten, die natuurlijk flink geld kosten. Het is geen kwestie van een enkel uurtje per week als je kwaliteit wilt leveren.
f) De kwaliteit van de site wordt in belangrijke mate bepaald door de controle die gedaan wordt op een aantal aspecten. Als je een kwalitatief goede datingservice wilt aanbieden, dan zal er gecontroleerd moeten worden op de teksten en foto’s die geplaatst worden in profielen. Aanstootgevende teksten zorgen voor een ander imago van de site, net als foto’s die nogal onthullend of uitdagend zijn. Natuurlijk is de keuze aan de site-eigenaar; die bepaalt of er gecontroleerd wordt en waarop. Het bepaalt echter in belangrijke mate de indruk die jij als bezoekende single krijgt.
g) De service die verleend wordt is een ander aspect. Die service bestaat uit de helpdesk die vragen van deelnemers en bezoekers beantwoordt. Krijg je snel antwoord (binnen een paar uur mag je tot normaal rekenen) of kun je niet eens een vraag stellen? Krijg je echt persoonlijk antwoord of een standaardmailtje dat je niet verder helpt?
h) De mate van ondersteuning en hulp bij het daten geeft ook de kwaliteit van de site aan. Word je -als je dat wilt- geholpen bij het daten of is de datingsite volledig gericht op zelf-doen en word je verder aan je lot overgelaten? Kun je terugvallen op deskundigen ( bijvoorbeeld datingcoach) die je terzijde staan en tips en advies geven of houdt het op bij de inschrijving (en betaling?) ? Het is voor een datingsite kostbaar om in deze service te investeren. Het vraagt om het aantrekken van goed gekwalificeerde medewerkers die deskundig zijn. Ze moeten goed opgeleid zijn, ervaring hebben en kosten dus meer dan het minimumloon. Als een site jou als deelnemer centraal stelt, wordt hierin geïnvesteerd; een ander aspect waarmee je het kaf van het koren kan scheiden.
i) Waar gaat het de eigenaren van de site om? Gaat het hen om zoveel mogelijk geld aan je te verdienen of gaat het hen om jou te helpen een partner te vinden? In het eerste geval investeren ze zo min mogelijk, doen weinig inspanningen om de site bekend te maken, plaatsen (Google-)advertenties en banners op de datingsite (verkopen soms zelfs jouw gegevens (mailadressen) voor mailings) en leveren zo min mogelijk service. In het tweede geval voel je je als klant serieus genomen en ervaar je service in allerlei opzichten (controle, privacy-bescherming, zorgvuldig beveiligen van je gegevens, snel en persoonlijk antwoord van de helpdesk, advies, geen reclame op de site, etc.). Ik ben van mening dat maatschappelijk verantwoord ondernemen in de datingbranche betekent dat je als ondernemer de zoektocht van je deelnemer centraal stelt. Natuurlijk kan geen enkele site van de lucht leven en zal er geld verdiend moeten worden om de kosten te betalen. De vraag is welk gevoel jij als deelnemer (klant) daaraan over houdt.
Met deze informatie kun je zelf beoordelen bij wat voor een datingsite je aan het rondkijken bent en waar je staat als klant; wat je mag/kunt verwachten. Misschien wil je wel gewoon daten en vind je het helemaal niet belangrijk om dit allemaal te weten. Ook prima natuurlijk. Het is mijn bedoeling geweest om met dit blog degenen die serieus werk willen maken van hun zoektocht, die goed voorbereid willen zijn en écht willen werken aan hun succes (de liefde van hun leven willen vinden), een kijkje in de datingbranche te geven. Want door meer inzicht krijg je meer overzicht en kun je nóg beter bepalen langs welke weg jij je doel wilt bereiken.