Afgelopen zondag was het zo druilerig dat een verfrissende wandeling buiten er niet in zat. Omdat al enige tijd een bezoek aan de media-experience Beeld en Geluid in Hilversum op ons wensenlijstje stond, was dit een prima dag om dat te ondernemen. Het oude omroepmuseum hadden we jaren geleden al eens bezocht en vonden we interessant. We waren dus zeer benieuwd naar dit vernieuwde museum.
Het was heel boeiend en we verbleven er bijna ongemerkt ruim zes uur en hadden toen nog niet eens alles gezien. Hoewel de kakofonie aan geluiden van alle ‘experiences’ af en toe wel wat erg groot was, maakte het vermaak over al die oude fragmenten en opnamen veel goed.
Waarschijnlijk vraag je je af waarom we dit vertellen en wat je aan deze informatie kunt hebben voor het daten. Wij denken heel veel. Er zijn namelijk talloze fragmenten te bekijken die laten zien wat het effect van een bepaalde benadering op iemand is. Het aloude ‘actie is reactie’ geeft je hier in zowel beeld als geluid vele voorbeelden. Iets waar je veel aan kunt hebben in het daten.
Daar gaat het namelijk alleen maar om ‘actie is reactie’. Als je profiel een staccato-opsomming is van telkens drie woorden per tekstblok, hoe wil je dan dat iemand daar zo warm voor loopt dat hij of zij je een contactverzoek doet? Als jij in je contactverzoek al niet zo overtuigend klinkt ("kijk maar eens of mijn profiel jou aanspreekt, dan hoor ik het wel"), hoe wil je dan voor elkaar krijgen dat de ontvanger direct enthousiast op de knop ‘accepteren’ klikt? Hoe stelliger je in je profiel laat blijken dat je zo’n leuk mens bent, des te minder vaak zal jouw profiel direct weggeklikt worden. Je kunt door jouw actie zelf voor een belangrijk deel de reactie bepalen door te beginnen met er vast in te geloven dat je je partner zult vinden. Je uitstraling wordt dan anders, zowel in beeld (foto/video),geluid (geluidsprofiel) als tekst, en roept een andere reactie op dan tot nu toe.
Ging het er in de, regelmatig enkele minuten (!) durende, commercials in de jaren ’60 nog vrij vormelijk aan toe en nam men alle tijd om de producten uitgebreid onder de aandacht te brengen, tegenwoordig is het een kwestie van snel en kort snijden om de aandacht vast te houden. Daaraan zijn we allemaal inmiddels op zowel radio als televisie gewend. Ben dus in je profiel en contactverzoeken boeiend en zeker niet langdradig als je wilt dat je de aandacht vasthoudt. Omdat mensen nauwelijks meer de moeite nemen om te lezen, loop je anders het risico dat het einde van je profiel of contactverzoek al niet meer gezien wordt; de lezer(es) is dan al doorgegaan naar het volgende profiel.
We hopen dat je met deze twee tips net zoveel plezier hebt in het internetdaten als wij dat gehad hebben in Media-Experience Beeld en Geluid!