Onlangs stond er weer eens een artikel over internetdaten in een tijdschrift (Margriet 3 – 2007)Download artikel_margriet_nr.3 – 2007.pdf
. Dat is niets nieuws; het gebeurt regelmatig. Wat ons daarbij wel opvalt, is dat de artikelen vrijwel altijd dezelfde opzet hebben. Een of meerdere journalisten schrijven zich, al dan niet onder een pseudoniem, in op diverse sites. In hun artikel vertellen ze over het aantal reacties en de verschillende types die op hun inschrijving gereageerd hebben en presenteren dat aan de lezer als een vergelijking van de sites, daarmee naar de lezer toe suggererend dat dat is wat men van internetdaten en een datingsite mag verwachten. Natuurlijk wordt geprobeerd er wat luchtigs van te maken door wat opgeleukte typeringen, maar je zou mogen verwachten dat de lezer er dan ook iets aan zou kunnen hebben. Dat is immers het doel van de journalistiek: informeren.
Nu is die vaak gekozen aanpak niet verwonderlijk, maar wel heel jammer. Er wordt namelijk voorbij gegaan aan een stap die eerst gezet moet worden: uitleggen hóe je moet internetdaten. Onze ervaring heeft namelijk geleerd dat de juiste insteek en focus leidt tot de beste resultaten. De manier van daten die door de journalisten wordt gevolgd is degene die op veel datingsites beschreven staat en inmiddels onder de singles als gebruikelijk wordt gezien. Daarvan is inmiddels ook bekend dat die aanpak zonder hulp en begeleiding nogal eens tot teleurstellingen leidt. Dat internetdaten meer inhoudt en tot veel betere resultaten leidt als je je eerst een aantal vaardigheden eigen maakt, dat wordt niet onderkend. En toch is dat zo.
Als je dit jaar de Vierdaagse wilt lopen, moet je in januari echt al gestart zijn met trainen. Als je de marathon van New York wilt lopen, weet je dat je dat alleen redt als je veel trainingskilometers maakt. Als je een goede verkoper wilt worden, volg je een verkooptraining om de kneepjes van het vak te leren. En om de partner van je leven te vinden, schrijf je je ‘even’ in op een datingsite en ga je wat klikken op profielen en denk je daarmee het optimale resultaat te halen! Het gebeurt gerust dat uit die aanpak De Ware naar voren komt, maar degenen die tot de conclusie komen dat internetdaten hen geen succes oplevert of zeggen ‘dat het niet werkt’, die hebben zich niet getraind, zijn niet door professionals ondersteund om die topprestatie wél te realiseren. Wij vinden dat de journalisten van de vele bladen die aandacht besteden aan daten en datingsites, juist met een uitleg dáárover hun lezers echt zouden helpen.
Hoe dat zou kunnen? Met voorbeelden uit de praktijk en verhalen van singles die hebben ervaren wat het verschil is. Zij kunnen vertellen wat er veranderde in hun manier van internetdaten met die deskundige hulp en welk resultaat ze daarmee bereikten. Op zo’n manier kan de lezer daar ook zijn of haar voordeel mee doen en zal het aantal singles dat een partner vindt met sprongen toenemen. En omdat wij de site begonnen zijn om zoveel mogelijk mensen gelukkig te maken, zouden we dat resultaat zeer toejuichen.