Als single die wil gaan internetdaten kun je inmiddels kiezen uit zo’n kleine tweehonderd datingsites. In het begin van dit nieuwe jaar alleen al, zijn er zo’n stuk of zes bijgekomen. De nieuwe trend is: doelgroep-datingsites. Twee weken terug werd er in de media veel aandacht besteed aan de start van een datingsite voor huisdier-eigenaren en daarna kwam een wijndrinkers-datingsite in het nieuws.
Wat zijn de voor- en nadelen van daten via een doelgroep-site? Waarom bedenken mensen zo’n site, waarom denken ze dat er behoefte is aan zo’n doelgroepen-site? Maar vooral: welk soort datingsite past bij jou?
Wat voor- en nadelen zijn, is heel persoonlijk. Iedereen bekijkt het vanuit zijn of haar eigen gezichtspunt. Wij hebben ons oor te luisteren gelegd bij deelnemers, geïnteresseerden en de media. Door hen allemaal wordt als enige voordeel aangegeven dat je dan zeker weet dat je iemand vindt die dezelfde hobby, passie, voorliefde heeft.
De nadelen die genoemd werden:
– "de overeenkomst die je hebt is maar één facet en zegt voor de rest niets over alle andere belangrijke dingen", "omdat iemand nou toevallig van een wijntje houdt, zegt dat niets over hoe we verder met elkaar matchen"
– " ’tegengestelden trekken elkaar aan’ komt in de praktijk veel vaker voor, maar die tref je daar niet"
– "kleiner bestand waardoor er misschien minder kans op succes is"
– "het is vaker een ‘zolderkamer’-site waardoor goede helpdeskservice en datingdeskundigheid ontbreekt"
– "ze starten met gratis deelname om het bestand te vullen, maar meestal moet je later toch gaan betalen"
– "als je niet hoeft te betalen, staat er reclame op de site of wordt er reclame aan de e-mailadressen verzonden"
Of de voor- en nadelen voor jou zwaarwegend zijn, is natuurlijk heel persoonlijk. Op basis van onze jarenlange ervaring in internetdaten zijn wij van mening dat je op algemene sites* een veel beter resultaat kunt behalen. Door de omvang van een algemene datingsite en de uitgebreide
zoekmogelijkheden heb je namelijk veel meer kans om iemand te vinden
die bij je past. De doelgroepen-datingsites hebben meestal kleinere bestanden, waardoor de kans op een match beperkter is. Met de geavanceerde zoekmogelijkheden van algemene sites kun je zoeken op trefwoorden zoals de soortnaam van je huisdier of het feit dat je wijnliefhebber bent. Je kunt dit zelfs zoeken in combinatie met alle andere zoekcriteria die je hebt ingesteld. De zoekresultaten zijn dan nog veel uitgebreider zelfs. Je kunt dan zowel diegenen vinden die aan jouw specifieke wens voldoen, als degenen die daar dicht bij in de buurt komen. Kansen te over dus en veel breder dan bij een doelgroep-datingsite.
Voor een goed advies over de datingsite die het beste bij je past, kun je beter de lijst met vragen nog eens doornemen die we in ons eerdere blog hebben vermeld. Als je die beantwoordt, krijg je inzicht in wat jíj belangrijk vindt en kun je op een heel efficiënte manier de juiste datingsite kiezen. Wij zijn ervan overtuigd dat je door die selectie uitkomt bij de site die jou het beste aan resultaat helpt. En daar gaat het tenslotte om.
* algemene sites zijn sites als D-Date, Parship, Relatieplanet, Lexa, Meetic, OneHello, Relatieklik, etc. Zij hebben geen speciale doelgroep en richten zich op alle singles.